Hop til hovedindhold

Afvigelser

Afvigelsesmodulet bruges til at registere afvigelser og reklamationer. Du finder Afvigelsesmodulet ved at trykke på Moduler i topmenuen og så Afvigelser Moduler->Afvigelser, så vil afvigelsesoversigten blive vist.

Opret afvigelse og oversigt

Når du skal oprette en ny afvigelse eller reklamation, skal du trykke på knappen Opret Ny, i øvester højre hjørne i arbejdsområdet Oversigt over afvigelser

Har du brug for at sorterer, skal du bruge filterne øverst i kollonnerne. F.eks. kan det være meget nyttigt at vide hvilke, afvigelser og reklamationer som er åbne eller lukket.Her skal du vælge filteret i kollonnen Status.

Vælg den rette type

Vælg type
Her vælger du, hvilken type afvigelse/reklamation du ønsker at oprette. Du skal altid tage udgangspunkt i, hvor fejlen er fundet/opstået.

  • Intern (En fejl som er opstået i jeres organisation).
  • Leverandør (En fejl, som skyldes leverandøren eller transportøren).
  • Kunde (Er hvis en kunde reklamerer over jeres produkt/service).

Standard layout

Vælg type På billedet ser du vores standard layout, ønsker du at tilpasse dette layout se nedenfor Layout på afvigelser og reklamationer.

Der er forskel på om du udfylder en intern afvugelse, som ses ovenfor eller en ekstern afvigelse (Leverandører og Kundereklamation).

Dialogboks - Intern og ekstern kommunikation

Dialogboks til kommunikation

Dialogboksen vises i venstre side af skærmen efter at en afvigelse/Reklamation er oprettet. Så du vil ikke se dialogboksen før, afgivelsen er oprettet (Gemt). Formålet med dialogboksen er, at man kan kommunikere omkring den pågælndende afvigelse/reklamation. F.eks. hvis det er en leverandør afvigelser, vil kommunikationen være både mellem virksomhedens medarbejder men også med leverandøren. Når så afvigelsen lukkes vil, den Genrelt (Ekstern) kommunikation blive en del af afvigelsens pdf, når afvigelsen lukkes. Den med dit FIRMANAVN (Intern), vil kun fremgå i systemet og være jeres egne intern kommunikation. Det vil sige,korrespondancen at leverandøren ikke ser denne del af korrespondancen.

Leverandører og kundereklamationer

Denne type adskiller sig fra interne afvigelser ved, at du først skal vælge, hvem afvigelsen er til. Se nedenfor under Opslag af Leverandør eller kunde

Opslag af leverandør eller kunde

Vælg type Når du første gang indskriver leverandørens eller kundens CVR, så slår den op i CVR-registeret, hvorefter du kan indtaste kontaktpersonens oplysninger. Når du har gjort dette en gang, vil kunden eller leverandøren være indkodet fremover, hvilket er yderst tidsbesparende.

Er kunden udenfor Danmark, så har vi ikke mulighed for, at slå kunden automatisk op. Så skal du klikke på linket Indtast Firma Manuelt. Herefter kan du skrive oplysningerne ind manuelt. Har du ikke leverandørens eller kundens cvr-nummer kan du taste 00000000.

Layout på afvigelser og reklamationer

Den systemansvarlige kan selv sætte layoutet op. Det er specielt vigtigt, at Leverandør og kunde layoutet gennemgås. Da det er muligt, at sende dem til henholdsvis leverandøren og kunden gennem systemet elektronisk. Som systemansvarlig kan du indstille layoutet via i topmenuen Firma->Skabeloner->Afvigelser.